Lekcje o finansach

  • Kolejna „Lekcja o finansach” w klasie 6c upłynęła pod hasłem „Cena, zakupy i płatności”. Uczniowie rozpoczęli od ważnej dyskusji, dowiadując się, czym różni się cena od wartości i dlaczego warto porównywać oferty. W ramach zadania grupowego „Mistrzowie Zakupów”, szóstoklasiści wcielili się w łowców okazji, analizując ceny produktów z ulotek sklepowych. Była to świetna okazja do poćwiczenia mnożenia i porównywania ułamków dziesiętnych w bardzo praktycznym, życiowym kontekście.
  • Na lekcji poświęconej ryzyku uczniowie klasy 6b pracowali w grupach, identyfikując różne rodzaje ryzyka w życiu codziennym i finansach – m.in. zdrowotne, technologiczne czy ekonomiczne. Dyskutowali o konsekwencjach podejmowania ryzyka i o sposobach jego ograniczania, np. poprzez oszczędzanie lub ubezpieczenia. Efektem zajęć było zwiększenie świadomości uczniów w zakresie przewidywania skutków swoich decyzji oraz odpowiedzialnego podejścia do ryzyka.
  • Lekcja o planowaniu budżetu osobistego w klasie 4b
    W tym tygodniu uczniowie klasy 4 uczestniczyli w wyjątkowych zajęciach poświęconych planowaniu budżetu osobistego. Podczas lekcji dzieci dowiedziały się, czym jest budżet, przychody, wydatki oraz oszczędności. Rozmawialiśmy o tym, dlaczego warto planować swoje finanse i jak podejmować mądre decyzje zakupowe.
    Uczniowie mieli okazję wcielić się w rolę „młodych finansistów” i samodzielnie zaplanować swój miesięczny budżet – na podstawie przykładowych przychodów (np. kieszonkowego, prezentów, pomocy w domu) i różnych wydatków (np. przekąski, kino, zabawki, prezenty, oszczędności). Wspólnie zastanawialiśmy się, jak rozsądnie gospodarować pieniędzmi, by wystarczyło na najważniejsze potrzeby, a część udało się odłożyć na przyszłość. Zajęcia przebiegły w bardzo aktywnej i twórczej atmosferze. Dzieci chętnie dzieliły się swoimi pomysłami, a przy okazji przekonały się, że planowanie finansów może być nie tylko pożyteczne, ale i ciekawe!
    Na zakończenie uczniowie podsumowali, że:
    -warto znać swoje przychody i wydatki,
    – lepiej planować zakupy z wyprzedzeniem,
    – nawet małe oszczędności mają znaczenie.
    Gratulujemy wszystkim młodym planistom finansowym świetnych pomysłów i odpowiedzialnego podejścia do pieniędzy!
  • Podczas zajęć o inwestowaniu uczniowie klasy 6b poznali różnicę między oszczędzaniem a inwestowaniem oraz dowiedzieli się, że inwestycje mogą przynosić zysk, ale wiążą się też z ryzykiem. W grupach tworzyli „mapy inwestora”, oceniając potencjalny zysk i poziom ryzyka różnych form inwestycji. Efektem zajęć było to, że uczniowie potrafią rozróżnić produkty inwestycyjne, rozumieją pojęcia zysk i ryzyko oraz wiedzą, jak podejmować bardziej świadome decyzje finansowe.
  • Kontynuujemy „Lekcje o finansach”! Tym razem klasa 6c zgłębiała temat „Dochodów”. Uczniowie dowiedzieli się, że pieniądze można zdobywać na różne sposoby , a wysokość dochodów często zależy m.in. od posiadanych umiejętności i wykształcenia. Pracując w grupach z kartą „Detektywi Dochodów”, szóstoklasiści analizowali profile finansowe fikcyjnych postaci, ćwicząc przy tym obliczenia rocznych zarobków i porównywanie różnych kwot.
  • W klasie 5a w ramach projektu „Lekcje o finansach” uczniowie realizowali temat: ” Pieniądze i waluty”. Najpierw odbyła się dyskusja na temat pieniądza. Jakie funkcje pełni, czy w każdym kraju są jednakowe waluty. Klasa została podzielona na grupy, gdzie każda z nich wykonywała plakat przedstawiający różne formy pieniądza i przykłady ich wykorzystania. Następnie wykonywali proste zadania.
  • W ramach programu „Lekcje o finansach”, klasa 6c wzięła udział w warsztatach „Pieniądze i waluty”. Zajęcia rozpoczęły się od ożywionej dyskusji „Po co nam pieniądze?”, podczas której uczniowie poznali trzy kluczowe funkcje pieniądza: jako środka płatniczego, miernika wartości oraz narzędzia do oszczędzania. Następnie, pracując w grupach z kartą pracy „Planerzy Podróży”, szóstoklasiści zmierzyli się z praktycznymi zadaniami matematycznymi, ćwicząc przeliczanie kursów walut. Była to świetna lekcja łącząca podstawową wiedzę finansową ze sprawnością rachunkową i rozumieniem, dlaczego w różnych krajach płacimy inaczej. 
  • Klasa 6b zaczęła swoją przygodę z projektem Ministerstwa Finansów „Lekcje o finansach”.
    Część pierwsza „Budżet”.
    Podczas zajęć o planowaniu budżetu osobistego uczniowie w grupach tworzyli własne miesięczne budżety, uwzględniając przychody z kieszonkowego oraz różne wydatki. Dyskutowali, jak ustalać priorytety finansowe i jak unikać wydawania ponad swoje możliwości. Efektem zajęć było to, że uczniowie potrafią samodzielnie zaplanować prosty budżet, rozróżniają przychody i wydatki oraz rozumieją znaczenie oszczędzania i świadomego gospodarowania pieniędzmi.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami.
Skip to content